En alternativ Sibylla von Cleve à la Lucas Cranach d.ä

Jag är väldigt svag för Lucas Cranach d.ä målningar av adelsdamerna vid kurfurstendömenas olika hov. Det fick mig att vilja sy upp en egen sådan klänning som var i ropet under 1520-talet i Saxen. Jag började med att titta runt på olika bibliotek efter bra bilder på sådana och på nätet, 1997 var det dock ont om bloggar och andra hemsidor som förklarade hur man gick tillväga för att sy upp sådana här klänningar så det blev till att fundera själv.

Eftersom jag gillar lite småtokiga ärmar fann jag Sibylla von Cleves porträtt intressanta. De stora modefärgerna rött, rödorange och guld var jag inte lika intresserad av och blev därför väldigt glad när jag såg bilder som hade gröna klänningar avbildade och silverbroderier på svart botten.

Ärmarna inspirerades av detta porträtt från 1526.

kjoldelen fick sin inspiration från denna helgonbild, anno 1525.

Färgen på klänningen valdes utifrån detta porträtt från 1526.

Silverbrokaden blev vald utifrån Sidonias pärlbroderi på svart botten till höger i bild.

Jag övervägde hur det hela skulle konstrueras på enklast sätt. Som dåvarande medlem i SCA frågade jag andra medlemmar hur de hade gjort och fick mer eller mindre lättförståeliga svar. Jag beslutade mig till sist för att göra en jacka som kjolen kunde fästas i. Införskaffade ett salviagrönt ylle och efter lite letande fann jag en silverbrokad i 100% syntet hos en indisk importör som såg riktigt bra ut materialet till trots. Med utgång från Eleonora di Toledos klänningsliv sydde jag jackan som fodrades med laxfärgat foder. Ärmarna konstruerade jag som armbindlar vila hölls samman av en mängd vertikala band som fodrats med laxfärgat foder. Armbindlarna pryddes med silverbrokaden, precis som manschetterna. Det var inte den bästa lösningen och idag skulle jag ha gjort annorlunda (dvs konstruerat ett ärmmönster och spräckt upp det som behövts i extra vidd). Puffarna fylldes helt enkelt upp av de vida särkärmarna som jag bar under klänningen.

Kjolen var även den ett problem att lösa. De jag hade frågat angav endera rynkor eller lagda veck, jag valde det senare. På kjolen sydde jag även på två breda band av silverbrokaden, så som ofta visas på Cranachs målningar. När det kom till bröstlappen som skulle hålla samman jackan över bysten stötte jag på ett ganska stort problem som jag aldrig lyckades lösa ordentligt. Jag hade tänkt att sy upp en korsett att ha under men det visade sig att de jag frågat inte hade någon under sina klänningar.  Alltså blev det ingen sydd. Det gav resultatet att jag fick problem med bysten kontra jackan, visst överspill blev det. Nåja, man lär så länge man lever heter det ju. Inte heller uppfattade jag att det faktiskt skall vara linne hela vägen upp till halsen, då vissa porträtt har så tunt linne att det verkar transparent.

För att täcka håret på fashionabelt vis sydde jag en hätta i samma nyans som yllet fast av linnetyg. På den broderade jag ett rutnät som jag dekorerade med pärlor. Någon hatt fick jag aldrig till. Till detta bars tjocka kedjor i gulmetall som jag fyndade på loppis för tio kronor styck. Allt bling-bling behöver inte vara dyrt.

Andra som har sytt upp klänningar efter Lucas Cranach målningar hittar ni vid klick på målningarna;

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Om stil

CloeMetcalfe

The Realm of Venus

Historical, real and virtual

HRM Arianwen's

Saxon 1530's Dress

The Pink Cranach

Research Dumping Grounds

Kommentera

